tisdag 16 december 2014

Gärningsmannen och motivet

I utredningen händer inget förrän i februari då 3 personer häktas, HO gärningsmannen, IJ medhjälpare, och SL skyddande av brottsling . Den utredningen kommer jag av olika skäl till lite längre fram i bloggen.

Min uppfattning om gärningsmannen HO grundar jag på vad jag sett och hört i tingsrätt och hovrätt, vad han själv uttalat i pressen samt min egen 10-åriga erfarenhet av och utbildning i rättspsykiatri.

HO uppvisar grandiosa, mytomana, manipulativa och psykopatiska personlighetsdrag.

En grandios självbild utvecklas ur en negativsjälvbild, otillräcklighet, skam och/eller andra för personen "svaga" delar i sitt "jag".
För att försvara sig emot, täcka över eller besvärja dessa känslor blåser personen upp sig och sin självbild till ett grandiost format.
De "svaga" delarna hotar ständigt att avslöjas både utåt och inåt. Därför måste den grandiosa självbilden ständigt fyllas på och bekräftas av andra.
Även om dessa personer ofta har god impulskontroll kan de vid upplevd kränkning, som är ett allvarligt hot mot den upphöjda förljugna, bild de har av sig, ta till våld.

I nästa avsnitt "Gärningsmannen och pressen" kommer jag att ta upp en del om hans självbild och hans världsbild.

HO startar sin säkerhetsfirma i Gislaved 1991.
Mannen som varit ute i den stora världen och kommer till byn för att göra skillnad. Sheriffen ska ut och bekämpa skurkarna. Han skaffar sig två jag-svaga medhjälpare, Knoll IJ och Tott SL.
Gislaved ska bli en vit fläck på brottslighetens karta.

1995 blir han beskjuten från en bil när han ska göra en heroisk insats vid ett kioskinbrott. Vilket är en historia i sig men den tar jag inte nu.
HO pekar ut min Bror som den som sköt från den flyende bilen, med "120% säkerhet".

Nu är han på topp, den store sheriffen har blivit beskjuten i sin heroiska insats vid kioskinbrottet.
Den 30 dec kommer stort uppslag om honom i Värnamo Nyheter som helt okritiskt sväljer hans påståenden och delger läsarna han "visdomsord". Om detta skriver jag mer i nästa avsnitt.

Sedan kommer kallduschen...
Min Bror döms av en oenig tingsrätt men frias av en enig hovrätt.

Vilken kränkning!
Han, den stora mannen som varit ute i den stora vida världen...hans tvärsäkra utpekande räcker inte för en fällande dom!
Man har stuckit en nål i denna uppblåsta personlighet...och nu är det pyspunka vilket är ett allvarligt tillstånd för en sådan person.

Så kommer nästa reportage där han ondgör sig över tingens tillstånd.
Att en vanlig Johansson inte blir trodd kan han förstå...men när HANS utpekande  som "professionell iakttagare" inte räcker då är hela rättsystemet skjutet i sank.
Han tycker också "att det är åt skogen att bokmalar som aldrig levt i samhället ska få ha det tyngsta ansvaret vid sådana här tillfällen".
Vad de istället skulle ha levt säger han inget om.

Det blir med tiden relativt allmänt känt att det inte var min bror som besköt HO och för en begränsad krets är det också känt vem som sköt.

Detta får naturligtvis HO också veta så småningom men det går inte att ta tillbaka ett 120% säkert utpekande.

Nu är det inte bara det att han blivit ifrågasatt...nu har han dessutom haft fel (vilket han aldrig kommer kunna tillstå)...pyspunka nr.2.

Med 2 pyspunkor blir livet jobbigt...man får pumpa utav bara helvete...hela tiden.
...och är det inte så att en del flinar bakom hans rygg...och har han inte hört en och annan förbiseglande kommentar?
Från att ha varit på topp är hans person nu allvarligt hotad, den person han har byggt och blåst upp är hotad till livet...

Han söker sätt att täppa till pyspunkorna...3 år senare får han sin chans...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.