lördag 27 december 2014

Händelseförloppet

Såsom det kom fram i tingsrätten. Som underlag har jag använt tingsrättens dom som är klar, tydligt och välskriven.
Målnr. B 131-99 Värnamo tingsrätt.
För den som vill bilda sig en egen uppfattning.

Under em lördagen de 19 dec 1998 åker Jörgen från Gnosjö där han bor till en vän i Anderstorp.
De dricker en del öl och omkring 21:30 -21:45 beger sig Jörgen och två av han kompisar till Gislaved.
De dricker mer alkohol och omkring 22:30-23:00 kommer de till restaurang Gåsen.
Där han stannar till strax före stängningsdags och han ses av vittnen vid oj-oj:s kiosk av vid 01-tiden.
Därefter beger han sig till kvarteret dalen.

Denna natt är det SL som är i tjänst på HO:s firma och han ser Jörgen runt 00:15 vid oj-ojs kiosk.
Han åker då genast hem till HO och berättar att han sett Jörgen.
HO lämnar sin fru, gravid i 8:e månaden, och ett litet barn, vid midnatt en lördagkväll för att ut och leta efter Jörgen.
Så angeläget är det.

Vittnen ser HO runt 00:30-00:45 komma gående ensam, i mörka civila kläder och en mörk mössa i centrum i närheten av Gåsen och oj-oj:s.

IJ är sjukskriven för en nackskada och åker planlöst runt i byn.
01:20 får han syn på HO komma gående i kvarteren runt gåsen.

När HO satt sig i IJ:s bil berättar han att SL sagt att Jörgen Halper är på stan.
Strax därefter kommer SL och de samlas på parkeringen mittemot hotellet.
De pratar en stund och HO ber att få åka med i IJ:s privata  bil.
SL kör väktarbilen åt ett annat håll.

På HO:s uppmaning åker de sedan till, Trasten, runt Gåsen, Anderstorpsvägen och Dalen, ställen där min Bror brukar uppehålla sig i när han är i Gislaved.

Ja, här har han ägnat mycket privatspaning och tyckt att det behövts.
Jörgen har berättat för en vän att han känt sig iakttagen och jagad av HO.
HO har även Jörgens personnummer antecknat på en lapp.

HO och IJ kommer till Dalen ca 01:30 och  HO utbrister "där är han" när de kör in mot kvarteret.

01:30 ses Jörgen av vittnen, en man och en kvinna, på Dalens parkeringsplats då han frågar dem om skjuts hem till Gnosjö vilket de nekar honom.

HO och IJ  blir av ett vittne iakttagna sittandes i en stillastående bil på parkeringsplatsen i kvarteret Dalen, vittnet hälsar kort på de två.

Därefter kör de till grusplanen som ligger på andra sida av den större Anderstorpsvägen som löper förbi kvarteret Dalen . Mitt emot den busskur som ligger vid kvarteret Dalen och jäms med vägen (som leder till Anderstorp och Gnosjö).

Där står de några minuter, sedan ber HO att IJ ska köra honom till Jörgen som nu står i busskuren.
Klockan är då 01:40-01:45

HO går ur bilen och pratar med Jörgen en stund och  säger till IJ när han kommer tillbaks, "han kan åka med oss".
HO sätter sig i framsätet och Jörgen i baksätet.
IJ blir ombedd av HO att köra till Holmen, en ensligt belägen SMU-gård.
Min Bror säger "det var inte illa att få skjuts"

Framme vid Holmen säger HO till IJ att han själv ordnar skjuts tillbaka,
han lutar sig in mot bilen och säger till IJ "han kände inte ens igen mig".
...och IJ åker.

Min bror kände inte igen HO.
Han bär egentligen glasögon men hade förmodligen inte på sig de då.
Han var påverkad av alkohol 2,0 promille och hade rökt hasch under kvällen, han var trött och ville hem.

Varför följer han med till Holmen frivilligt?
Jag skulle tro att HO lurade honom att tro att någon av dem skulle, köpa, sälja, bjuda på hasch, och/eller affärer.
Det är den förklaring jag tänker mig, som jag känner honom.

Vad händer där?
Det vet bara HO och min Bror Jörgen.

Vi vet att han skjuts med 2 skott, ett i bröstet och ett i huvudet.
Skottet i bröstet från längre håll.
Skottet i huvudet från närmare håll.

En ren avrättning av en påverkad person som tror att de ska göra något helt annat.
När han hittades hade han en kniv i fickan.
Han var alltså intet ont anande, inte alls beredd på detta.

Detta är överlagt mord.

Han ligger svårt skottskada ända fram till 07:45 då en man som rastar sin hund i området finner honom.
Han upprepar flera gånger, "ge mig mo-ti-on". Vilket jag tolkar som "ge mig morfin".
Han har alltså legat där och plågats i 6 timmar...

När ambulansen kommer står han på knäna, han säger något de inte förstår och därefter "fan i helvete".

Detta vittnesmål var det plågsammaste på hela rättegången.
Höra det...att han lidit..att han kämpat...känna det i hjärtat...

Detta är ett mord av graden särskilt grym och hänsynslös.

...och här måste jag ta en paus...














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.