måndag 15 december 2014

Min Bror Jörgen Halper

Var en person med integritet, heder och moral...och förbannat svår att få tag i.
Det var alltid på hans villkor...och han levde "vid sidan av"
Han levde väldigt spartanskt förutom att han var noga med sina kläder.

Vad han la sina pengar på kom fram när min mor röjde ut hans bostad.
Hon hittade av kvitton på utbetalningar till hans dotter.
Hon föddes 1988 i Kroatien och han försökte ta mor och barn hit men eftersom han officiellt inte hade någon inkomst att tala om så blev det avslag p.g.a. att han inte ansågs kunna försörja dem.
De kände inte honom...han hade sett till att de fått vad de behövde.

Han skickade regelbundet pengar istället...mycket pengar.
Min älskade Bror, jag är så stolt över att vara Din syster!

Vi växte upp i ett stort hus med två lägenheter, i den ena bodde mina kusiner och i den övre bodde vi. Vi gick varken på dagis eller lekis och var befriade från pedagogiska ambitioner ända tills vi började skolan...vi fick upptäcka världen själva...och det gjorde vi.

Jag var väl inte helt nöjd med tingens ordning.
Jag ville hellre ha en storebror som körde moped och tog med mig på spännande äventyr.
Alla mina kusiner var yngre och barnen längre bort var så ordentliga, lydiga och tråkiga.
Men nu var det som det var och man fick göra det bästa av situationen.
...så vi lekte, kivades och slogs...och lekte.

Min mor blev ensamstående och jobbade på hotellet så vi hade barnflicka på kvällarna.
Hon skulle stanna tills vi somnat...
Vi rävsov varje kväll och så fort hon gått hoppade vi upp ur sängen...och lekte lite till.
...och kliade varandra på ryggen. Vi hade en klocka, två minuter var. Ibland blev jag blåst på min..."nää nu ska jag sova" "men min då?!"...han flinade bara retligt och la sig.

Men jag höll räkenskap på oförätterna så nästa gång vi skulle klia var det hårda förhandlingar.
Att kräva tillbaka 2 minuter var svårt då det skulle innebära att han fick klia mig i 4 minuter...och det var för länge. Så för att få igång verksamheten igen så brukade det sluta med att han fick betala igen en minut så jag fick 3 min...och kliandet kom igång igen.
...och vi lekte vidare i "Bullerbyn"...

Mest av allt indian och cowboy och vi hade både pistoler och pilbågar.
Sådant får barn inte leka med nuförtiden...de är hänvisade till dataspel där man slaktar varandra istället.
Jag var alltid indian och min Bror cowboy.
Jag drömde om att bli indian när jag blev stor och det sa jag till mamma. Hon sa att det måste vara född till, det är inget man blir.
Vilken besvikelse!
Men jag löste det problemet med att jag skulle bli kidnappad av indianer och sedan bli kvar där.
Jag skulle ha en indian som hette Svarta Fjädern...och vi skulle rida ut på äventyr tillsammans...i vild galopp över prärien. Han på en svart häst, krigsmålad med ett lång svart hår som fladdrade i vinden. Jag på en brun fux och med mitt ljusa hår fladdrande i vinden...

Vi hade fantasi, frihet och våra kusiner...då funkar det med en lillebror också.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.