fredag 2 januari 2015

Det som göms i snö...

Tiden läker alla sår sägs det...men det är inte sant.
Detta svek, att man släppte min brors mördare, är som ett öppet infekterat sår...det blir värre med tiden.

Så när man startade Cold-case-gruppen vaknade ett litet hopp att någon annan skulle titta på detta fall.
Efter så lång tid så förändras förhållandena mellan människor, och det man inte vågade berätta förut kanske man vågar berätta nu.

Så jag skrev till Cold-case-gruppen.
Jag berättade om fallet och att det som fattades var att Ib Johansen medger att det var Jörgen de körde till Holmen och att han känner igen honom till utseendet.

Efter ett tag får jag ett telefonsamtal, från en av de poliser som var inblandade i detta fall, Frisk vill jag minnas att han heter och jag kände igen honom på rösten.

Han säger att han ringer med anledning av att jag kontaktat Cold-case-gruppen.
Han börjar med att beklaga och återberätta vad som hände (som om jag skulle ha glömt det) och alla turer.
Han säger vid ett flertal tillfällen "men du kan ju det här, du är ju ganska insatt".
Jag återför samtalet till min poäng, att det efter så lång tid återigen ta upp fallet och försöka få fram en identifiering...och att preskriptionstiden för Ib Johansens medverkan uppnåtts.
Han berättar då hur svårt Ib Johansen haft det (ja det är ju inget jag legat sömnlös för). Jag spelar förstående och fiskar vidare.
Jag insisterar på att det efter så lång tid är värt att ta upp fallet eftersom det bara saknas en identifiering enl. det man kan utläsa av hovrättens märkliga dom.

Då säger han:
Men nu var det så att Ib Johansen identifierade och medgav att det var Jörgen de körde till Holmen...men "vi" kom fram till att det utpekandet var så "svagt" så han skulle ta tillbaks det.
!!!
Jag blir alldeles kall.
Vad faan säger han???
De har alltså gett honom rådet/uppmanat honom att ta tillbaks det!!!

"Vi trodde det skulle hålla ändå".
!!!

123 förstenade
Fiska vidare, visa inget, spela med, du vet inte om du behöver denne Frisk i framtiden, bränn inget.

Jag frågar vad det finns för hopp för detta fall nu då?
Enl. honom skulle det ju vara om något nytt framkom om man hittade mordvapnet och fick fram något av det.
...och en identifiering är ju inget nytt då den gjordes redan i samband med att Ib Johansen berättade sanningen.

Samtalet avslutas och jag tackar för att han ringde.
Jag är chockad.
Vad faan har de gjort???

Det är inte polisens sak att avgöra huruvida ett utpekande är svagt eller inte, det är upp till rätten.

De har inte löst fallet utan det var Ib Johansen som löste de åt dem.
De har uppmanat honom att ta tillbaks identifieringen av personen de körde till Holmen.
De har kastat esset, slängt avgörande bevis i papperskorgen...för att "hjälpa" uppgiftslämnaren, en medbrottsling...att komma undan med skyddande till brottsling istället för medhjälp till brott.

Vad är detta?
Tjänstefel?
Skyddande av brottsling och undanröjande av bevis?

Och sedan...
...har man bränt möjligheterna att fälla mördaren i högre instans då det kom att handla om bevisvärdering och identifieringen har man ju redan bränt då det inte är en ny uppgift.

Detta har alltså de båda rätterna vetat om då de har tillgång till förundersökningen.
Det tvivel hovrätten angav var inte ett tvivel...man visste.
Om det inte fanns något tvivel så är den enda förklaring till denna märkliga hovrättsdom att det kom att handla om principer.
Man ville antagligen smälla åklagare/polis på fingrarna...så här får man inte göra.

Det var viktigare än att döma mördaren och ge min bror upprättelse!!!

Och nu är jag så förbannad att jag måste ta en paus...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.